Шведська
модель інклюзивної освіти
Заслуговує
на увагу й досвід інклюзивного навчання дітей з особливостями психофізичного
розвитку у Швеції. Так, зокрема, у цій країні з демократичним устроєм, що
ратифікувала всі міжнародні угоди щодо здобуття освіти неповносправними,
Міністерством освіти у 1980 р. було затверджено нормативно- правовий документ
під назвою Навчальний План, який означив новий стратегічний напрям освітньої
політики держави. Учням з особливостями психофізичного розвитку надали можливість
навчатися в масових закладах, створивши для цього відповідні умови. Так, з 1986
р. у країні розформовані спеціальні школи для дітей з порушеннями зору. Всі
діти з ослабленим зором навчаються у школах за місцем проживання, а необхідну
допомогу отримують у Національному медичному центрі та його філіях.
У
1989 р. було ухвалено новий «Закон про середню освіту», у якому інклюзивне
навчання визначено основною формою здобуття освіти неповносправними. Значно
збільшивши фінансування масових шкіл, де навчалися учні з особливостями
розвитку, уряд підтримав законодавчі ініціативи. У цей період був затверджений
новий освітній стандарт, який визначав обов’язковий обсяг знань для учнів,
котрі закінчили 5 та 9 класи. Це дало педагогам змогу працювати зі школярами з
особливими освітніми потребами за індивідуальними навчальними планами,
розробленими з урахуванням їхніх можливостей і потреб.
Принагідно
зазначити, що з 1995 р. у країні функціонує лише чотири типи спеціальних шкіл:
для дітей з помірною розумовою відсталістю, з легкою розумовою відсталістю, з
труднощами в навчанні та для дітей з комплексними порушеннями. Сучасні
тенденції у шведській освіті визначають курс на повне розформування спеціальних
шкіл і створення на їх базі ресурсних центрів.
Шведська
модель психолого-педагогічного та медико-соціального супроводу дітей з
особливими освітніми потребами передбачає використання спеціальної допомоги як
позашкільних служб, так і фахівців, які працюють за угодами в навчальних
закладах, зокрема, асистентів педагога. В усіх територіальних округах країни
функціонують Центри дитячої реабілітації, співробітники яких надають необхідну
допомогу дітям з обмеженими можливостями. Саме ці фахівці входять до основного
складу групи спеціалістів, які визначають освітній маршрут дитини з особливими
потребами, розробляючи індивідуальні навчальні програми з наданням відповідних
реабілітаційно-корекційних послуг, хоча основне навантаження, як і
відповідальність за навчання, покладена на вчителя- класовода.
Шведське Агентство Спеціальної Освіти, підпорядковане Міністерству освіти країни, відповідальне за надання підтримки сім’ям дітей з особливостями розвитку та освітнім закладам, де вони навчаються. Радники цих агентств опікуються дітьми з особливими освітніми потребами, допомагаючи муніципальним органам влади забезпечити всі умови для навчання таких школярів, враховуючи проведення курсів підвищення кваліфікації педагогів та асистентів педагогів, батьків та всіх фахівців, які задіяні в цьому процесі.
Коментарі
Дописати коментар