Аутизм - психічний
розлад, який виникає внаслідок порушення розвитку головного мозку,
характеризується дефіцитом соціального контакту і спілкування, обмеженими
інтересами і однотипними, повторюваними діями. Це захворювання проявляється в
трирічному віці. Схожі стану, але з більш м'якими ознаками і симптомами
зараховують до синдрому Аспергера

Аутизм причини
З причинами
захворювання тісно пов'язують гени, які впливають на виникнення синаптичних
зв'язків у корі головного мозку, але все ж учені сумніваються в тому, що тільки
гени є винуватцем аутизму. Відводять роль і рідкісних мутацій під час
вагітності. Іязицірно вважають, що оточення та ставлення до малюка, уязика
існування також беруть участь у виникненні аутизму у дитини. Інша причина, така
як вакцинація дитини, висувається як гіпотеза, без наукових підтверджень.
Поширеність цього розладу приблизно 6 осіб на одну тисячу. Хлопчики хворіють
частіше дівчаток в чотири рази. При аутизмі відзначаються зміни майже в усіх
ділянках мозку, але етіологія та причини захворювання досі невідомі. Батьки
починають помічати ранні ознаки аутизму в перші два роки життя
Аутизм ознаки у дітей
Це насамперед
затримка мовного розвитку і відсутність бажання йти на контакт - дефіцит
спілкування, обмеженість інтересів, стереотипи, в наявності проблема в розвитку
невербального спілкування (відмова дивитися в очі і неприйняття тілесних
обіймів), нездатність дружити з однолітками, розділяти радість і захоплення з
товаришами, відсутність співпереживання за друзів; не сприйняття таких
почуттів, як болю і смутку людей зі свого оточення; невтомне прагнення
впорядковувати предмети і наводити порядок
Аутизм симптоми
У трьох випадках з
чотирьох це розумова відсталість, нездатність говорити, а якщо розмовляє
дитина, відчуває труднощі, щоб завести першим бесіду і підтримувати її. Як
розпізнати аутизм? Це не складно, хворі повторюють однотипні фрази, почуті
раніше. У бесіді не сприймають гумор, а розуміють все буквально без
завуальованого спілкування. Спостерігаються порушення в чуттєвому сприйнятті
(коли боляче - мовчать, а від звичайного дотику кривляться)
Ранній дитячий
аутизм проявляється як зосередження уваги на частинах іграшки, так і небажанні
зовсім грати цілою. А найчастіше взагалі не бажають грати. Вимога від близьких
родичів певного порядку у режимі ходити по одній і тій же дорозі, їсти в
певному порядку продукти). Маленькі діти не люблять ласк від батьків, звукових
ігор, не можуть довго почати говорити, спостерігається затримка мовного
розвитку. Дитина - аутист ігнорує мову, звернену до нього, а реагує тільки на віддалені
звуки.
Хвороба аутизм в
підлітковому періоді не проста пора. Звичайні діти важко переносять цей період,
а аутисти подвійно. Підлітки відчувають страхи, депресії трапляються напади
епілепсії
Аутизм у дорослих
проявляється в захопленості певними темами (відео ігри, ігри в карти,
запам'ятовування номерних знаків на авто), відсутність почуття гумору.
Стереотипне мислення - шаблонами заздалегідь вивченими, характерні одні і ті ж
рухи - похитування. Симптоми захворювання такі, що 33% хворих можуть досягти
успіху в професійній діяльності, жити самостійно, але все ж відчувати труднощі
у спілкуванні з людьми. Інтелект дорослих досягає при лікуванні і навчанні) не
вище середнього. Не більше 10% дорослих людей, які страждають від аутизму,
схильні удосконалювати свої здібності (запам'ятовувати вірші, малювати, грати
на музичних інструментах)
Класифікація аутизму, розроблена в Росії в
1987 році
Виділяють два типи
аутизму : класичний аутизм Каннера (по імені лікаря Лео Каннера, який вперше в
1943 році описав цей тип патології) і другий тип аутизму, при якому
зустрічаються аутистичні стани різного походження
Різновиди
захворювання :
1) синдром
раннього класичного інфантильного аутизму Каннера
2) аутистична
психопатія Аспергера
3) ендогенний і
нападоподібний аутизм з причини шизофренії
4)
резидуально-органічне стан аутизму
5) аутизм
внаслідок хромосомних аберацій
6) аутизм через
синдрому Ретта
7) аутизм неясного
походження
Діагностика аутизму
Рання діагностика
аутизму і лікування дозволяють дитині якомога швидше реалізувати наявний від
народження потенціал. Для визначення ступеня та специфіки відставання розвитку
дитини лікар застосовує різноманітні інструкції, опитувальники, тести
вимірювання рівня інтелекту, а також розвитку. Застосовують успішно і клінічні
спостереження в різних ситуаціях. Оцінюють доктора і фізичний стан хворого, щоб
з'ясувати, як фізично розвинений малюк. На розсуд лікаря беруть лабораторні
аналізи. Хромосомний аналіз роблять при наявності в сім'ї розумово відсталих.
Електроенцефалограф призначає лікар при характерних нападах і повернення до
своєї поведінки. Магнітно-резонансне дослідження проводитися, коли виявлена
різниця в структурі мозку.
Ранній дитячий
аутизм особливості : 1 рік малюк не бурмоче, не виробляє жестів і не показує на
прохання на предмети; в 15 року не говорить слів; в 2 року не відтворює фраз з
двох слів і якщо втрачає навички спілкування, придбані раніше
Аутизм лікування
Проблеми аутизму в
тому, що не існує методів для цілковитого одужання від даного стану і як
лікувати правильно аутизм і надати допомогу батькам ніхто не знає. Та й з
приводу того, що вважати це особливий стан хворобою, в науковому середовищі
побутують суперечки. Але все ж дитині потрібно допомагати в умінні спілкуватися
і взаємодіяти в суспільстві. Не всім дітям у майбутньому вдається жити повним
самостійним життям, досягнувши повноліття, але є і виключення. А значить,
робота з аутизмом дає позитивні результати. І як показують відгуки - аутизм у
дітей складна проблема, але розв'язувана. Відгуки вдячних батьків від
відвідування спеціальних літніх таборів і педагогічних центрів надихають
педагогів і лікарів на подальшу роботу з хворими дітьми з аутизмом. Навчання
дітей з аутизмом направлено на інтенсивні тренінги - практикуми, як
індивідуальні так і групові. Успішні музикотерапія, арт терапія, кінезітерапія,
нейрокинезитерапия. Такі заняття дають можливість дітям зануритися в світ
яскравих фарб, відчуттів і форм, привести в гармонію м'язовий тонус, досягти
рухове рівновагу. При ранньому лікуванні багато діти налагоджують контакти з
зовнішнім світом
Лікування аутизму ліками
Перемогти аутизм
ліками можна тільки обмежено. Терапія допомагає у складних ситуаціях, але
стандартних ліків для лікування аутизму не існує. Медикаменти складаються з
інгібіторів зворотного захоплення серотоніну (ситалопрам, флуоксетин,
сертралайн). Ці препарати успішно використовують у лікуванні депресій і
популярність перейшла на лікування аутизму. Після чого йдуть тривоги, манії і
поліпшується загальний поведінку і навчання дітей з аутизмом, нормалізуються
мовні навички та соціалізація в суспільстві
Лікування аутизму та агресії
Також для
лікування використовують психотропні ліки (галоперидол, рисперидон, сонапакс).
Ці препарати допомагають при проблемах в поведінці (агресії, гніву, при
неконтрольованих вчинках), але мають побічний вплив (збільшення ваги,
збудження, безсоння). Тому перед початком прийому - радьтеся з лікарем. При
призначенні психотропних ліків лікар враховує сімейні проблеми батьків, які
виникають з присутністю хворого в сім'ї. Аутизм і агресія-це проблема для
батьків. І проводячи лікування, необхідно вчасно реагувати на приховану агресію
батьків і почуття провини, спрямоване на дитину; передчасні очікування у
зв'язку з початком терапії і швидкого бажання вилікувати аутизм. Важливий ще
такий момент, що із-за складнощів у спілкуванні і мовних порушень, хворий не
може повідомити про побічні зміни в своєму організмі, а виникало неприємне
відчуття може перейти до посилення свого патологічного поведінки. У зв'язку з
такою ситуацією необхідно спостереження за динамікою. Іноді призначають
клофелін та гідрохлорид, для зниження кров'яного тиску та лікування агресій у
людей з проявами аутизму. Сюди ж додамо Літій і антиконвульсивние препарати
(карбамазепін), а також вальпроєву кислоту. Ці засоби хороші для дітей з
нечастими нападами.
Ефективність і
допомогу від всіх препаратів індивідуальна і це важливо пам'ятати батькам!
У нашій країні
провідними є види допомоги у вигляді лікарень, а необхідні установи, де реально
будуть поєднувати педагогічну, лікувальну, логопедичну, а також корекційну
допомогу
Корекція аутизму
Корекційна робота
проводитися групою фахівців, а це і дитячий психіатр, невропатолог, логопед,
психолог, педагог - вихователь, сестра - вихователька, музичний працівник.
Корекційну роботу
необхідно здійснювати поетапно. Використовувати адаптовані програми з навчання
та проведення ігор для спеціалізованих дитячих ясел і садків. Застосовувати два
режими: щадний, а також активує. Адаптація малюка до денного стаціонару
базується на використанні тактильних, моторних контактів, пантомимических,
протопатических форм в умовах вільного вибору, а також польового поведінки.
Оцінка стану дитини, його рівня розвитку, наявних знань, а також поведінкових
навичок має проводитися усіма фахівцями. А надалі розроблятися індивідуальний
план корекційних заходів. Діяльність дитини планується з урахуванням його
психічного розвитку. Застосовується індивідуальна, а пізніше групова ігрова
терапія. Спочатку відпрацьовується найважливіша реакція пожвавлення і
включається зорово-моторний комплекс. Наступний етап це процес маніпуляцій з предметами.
В результаті чого розвивають тактильні, кінестетичну, зорово-тактильне і
м'язову сприйняття. В подальшому, між певними частинами тіла, виробляються
зв'язку зі словесними позначеннями, видами різних рухів та їх словесними
визначеннями. У хворої дитини формується початкове уявлення про тіло, його
частинах. Наразі проводиться робота з малюком по вихованню навичок
елементарного самообслуговування та участі в цілеспрямованій діяльності. З
досвіду видно, що на початковому етапі лікування аутизму знання дитини
відстають на 3 вікових порядку. Переважає гра маніпуляція, відсутня
партнерство, ні співвідношення ігри зі значенням іграшок, немає реакцій на
пропоновані нові іграшки і вводяться нові обличчя.
Наступний етап -
це перехід від маніпуляцій з іграшкою до сюжетної гри.
Важливим
залишається спонукання і мотивація до діяльності, часте повторення гри і
створення ігрових штампів, з обов'язковим включенням зорово - моторного
комплексу. Далі вводимо більш складні форми ігри, словесні вказівки даємо в
стислій формі
Педагогіка і аутизм
Педагогічні
програми включають навчання дітей поняттям рахунку, числа, визначення часових
категорій, орієнтування за формою предметів, орієнтування в просторі.
Діти-аутисти дуже важко переходять до нових рухів, не наслідують, не виробляють
послідовної ланцюжка дій. У них виникають труднощі відтворити на вимогу
нещодавно засвоєні знання. І на цьому етапі важливо ускладнення діяльності -
збільшення пропонованого обсягу навичок і знань, але будь-які завдання
пропонуються у наочній формі і пояснюються по кілька разів. Мовленнєві завдання
подаються голосом різної гучності і звертаються до дітей на різній тональності.
І тільки після засвоєння одноманітних програм, які пропонують різні фахівці,
одноманітна діяльність хворої дитини починає розвиватися і стає спрямованою. І
саме тепер діти переходять до усвідомленого оволодіння режимних навичок і
моментів. У процесі комплексного виховання у аутистів створюється усвідомлення
"Я" і здатність відмежовувати себе від інших осіб. На наступних
етапах роботи все також вирішується завдання ускладнення діяльності малюка, з
поступовим переходом від індивідуальних до групових занять
Логопедична робота
включає визначення мовної патології, а відповідна корекція розвиває
фонематичний та мовленнєвий слух, увагу, ставляться звуки і їх автоматизація,
проводяться дихальні та голосові вправи. Важливим залишається мета розширення
словникового запасу і розвиток здібностей до складання коротких речень за
картинками, їх серій, а також вирішуються інші завдання.
Коментарі
Дописати коментар