Адаптації для дитини з порушенням слуху
Головна
проблема для таких дітей – отримання інформації в тому ж обсязі, що й решта
учнів. Найкраще, аби дітям цієї категорії у звичайній школі допомагали
навчатися сурдопедагоги чи сурдоперекадачі. Але, ймовірніше, до звичайної школи
прийде дитина, яка вже володіє навичками спілкування: може говорити, трохи чути
і читати по губах. Перед тим, як почати її навчати, з’ясуйте, якими навичками
вона володіє, як краще організувати
навчальний процес і її спілкування з однолітками.
Спілкуючись
із дітьми з порушеннями слуху, потрібно говорити дуже чітко (однак, не потрібно
кричати), не забувати дублювати сказане (письмово чи перефразовуючи
інформацію), особливо якщо справа стосується термінів, правил, інструкцій тощо.
Навчальні фільми, по можливості, мають супроводжуватися субтитрами.
Для
того, щоб діти з порушеннями слуху краще орієнтувалися, у класі варто
встановити сигнальні лампочки, що сповіщатимуть про початок і кінець уроку.
Дитину із порушенням слуху краще посадити за першу парту. Місця для тих, чий
слух знижений значною мірою, можуть бути обладнані електроакустичними приладами
та індивідуальними навушниками.
Особливості корекційної роботи у навчанні
дітей з вадами слухової функції:
-
робоче місце дитини має бути розташовано так, щоб вона завжди добре бачила
обличчя вчителя;
- слід
вимагати від дитини, щоб вона завжди дивилась на вчителя у момент його
мовлення;
- слід контролювати,
чи почула й зрозуміла дитина матеріал. Це можна здійснювати у різних формах,
наприклад: «Повтори, що я сказала», «Продовж, будь ласка», «Розкажи, що ми
сьогодні вивчали»;
-
особливої корекційної спрямованості набувають уроки рідної мови, оскільки вади
слуху перешкоджають правильному оволодінню мовою і мовленням. Тому важливого
значення набуває граматична правильність мовлення дитини. Слід пропонувати
учневі завдання, в яких він міг би вправлятись у складанні словосполучень і
речень, коротких текстів у межах теми, що вивчається;
-
необхідно приділяти увагу корекції звуко-буквеного складу слів. Вагомого
значення у цій роботі набуває використання предметних малюнків, розрізної
азбуки. До реалізації цього завдання слід обов'язково залучати батьків,
навчаючи їх окремим прийомам такої роботи;
- дуже
корисно разом з дитиною усно промовляти слова, після правильного їх прочитання.
Багаторазове промовляння допомагає дитині запам'ятати звуковий склад слова;
- якщо
дитина припускається помилок на письмі, то їх не просто треба виправити, а й
проаналізувати з дитиною звуковий склад слова, записати його правильно декілька
разів;
-
роботу над звуковим складом слова необхідно проводити з використанням
звукопосилюючої апаратури або вимовляти слова біля самого вуха дитини;
- для
уникнення помилок перед диктантом повідомити учня про що йдеться у тексті;
заздалегідь ознайомити із складним для нього звуко-буквеним складом, значенням
і граматичним оформленням слів і словосполучень;
- слід
спеціально готувати учня до переказу. Наприклад, спочатку пропонують учневі
почитати текст про себе, потім послухати, як читає вчитель. Якщо й після цього
учневі важко переказувати самостійно, то скласти з ним разом запитання чи план
до тексту;
-
дитині зі зниженим слухом важливо побільше читати самостійно. Для цього можна
користуватись букварем та книгами, випущеними для дітей зі зниженим слухом, або
будь-якими книгами, адресованими дітям молодшого віку з виразними й зрозумілими
ілюстраціями до тексту. Це допоможе дитині краще розуміти прочитане;
- всі
нові слова необхідно давати дитині у писемній формі;
- на
уроках математики особливу увагу приділяти розумінню словесної умови задачі,
застосовувати наочні засоби;
- на
всіх уроках необхідно проводити роботу з розвитку мовлення дитини.
Навчання і виховання дитини з вадами
слухової функції має бути поєднаним із оздоровленням, корекційними заняттями
сурдопедагога з розвитку слуху і мовлення, по необхідності - із лікуванням,
заняттями з психологом.
Коментарі
Дописати коментар