
Адаптації для дитини з порушеннями зору.
Коли до
школи приходить дитина зі зниженим зором, варто пам’ятати, що вона відчуватиме
труднощі в орієнтації у просторі. Тому, для комфортного перебування у школі їй
необхідна відповідна допомога.
На
початку навчального року з дитиною потрібно обійти приміщенням школи
(влаштувати екскурсію) для того, щоб вона запам’ятала місцезнаходження
кабінетів і приміщень, якими вона користуватиметься (класів, роздягалень,
їдальні тощо). Якщо місцезнаходження цих приміщень зміниться, потрібно ще
кілька разів пройти за новим маршрутом.
Вхід
до школи.
Крайні
сходинки при вході до школи необхідно пофарбувати у контрастні кольори, щоб
дитина зі зниженим зором мала змогу орієнтуватися на них. Обов’язково потрібні
бильця по обидва боки сходів на висоті 70 і 90 см (для дітей молодших класів –
50 см). Найзручнішими є бильця круглого перерізу з діаметром не менше 3-5 см.
Довжина билець має бути більшою за довжину сходів на 30 см з кожної сторони.
Двері також краще зробити контрастного кольору. Якщо двері скляні, то на них
яскравою фарбою потрібно позначити частини, які відчиняються.
Внутрішній
простір школи.
Уздовж
коридорів (по всьому периметру) можна зробити бильця, щоб дитина з порушеннями
зору могла орієнтуватися у приміщенні школи, тримаючись за них. Ще один спосіб
полегшити орієнтацію у приміщенні школи – використати різноманітне рельєфне
покриття підлоги – зі зміною напрямку змінюється і рельєф підлоги. Це може бути
кахель для підлоги чи килимові доріжки різної текстури.
Сходи
всередині школи, як і при вході, потрібно пофарбувати у яскраві контрастні
кольори і обладнати бильцями.
Окрім
цього можна організувати чергування старшокласників, які по черзі
супроводжуватимуть дитину сходами. Бажано, щоб таблички на кабінетах були
написані крупним шрифтом контрастних кольорів (або шрифтом Брайля).
Шкільна
роздягальня.
У
роздягальнях для школярів з порушеним зором потрібно виокремити зону поодаль
від проходів і обладнати її бильцями, лавками, поличками і гачками для сумок,
одягу тощо. Бажано, щоб цією зоною користувалися лише ці діти. Необхідно кілька
разів провести дитину до цього місця, щоб вона його запам’ятала.
Шкільна
їдальня.
В
їдальні у дитини з порушеним зором має бути своє постійне місце, яким
користуватиметься лише вона. Також, бажано, щоб це місце знаходилося близько до
буфетної стійки. Водночас не варто, щоб діти з особливими потребами сиділи в
їдальні окремо від решти однокласників. Бажано також, щоб таким учням
допомагали працівники їдальні або чергові.
Класні
кімнати.
Для
створення доступного і комфортного середовища у класі рекомендується обладнати
індивідуальні учнівські місця та виділити їх рельєфною фактурою поверхні
підлоги або килимовим покриттям.
Необхідно
звернути увагу на освітлення робочого місця дитина. Написане на дошці слід
завжди озвучувати для того, щоб учень міг отримати повну інформацію. Парта
дитини зі зниженим зором має розташовуватися в місці, яке визначить офтальмолог
(це не завжди перший ряд). Коли використовується лекційна форма занять, такому
учневі доцільно дозволити користуватися диктофоном – це його спосіб
конспектувати.
Бажано,
щоб посібники, які використовуються на різних уроках, були не лише наочними, а
й рельєфними чи зі збільшеним шрифтом.
Інклюзивний підхід до навчання дітей з
порушенням зору
Рання діагностика порушень зору в дітей дає
змогу вчасно надати їм необхідну допомогу. Сучасні технології (комп'ютери,
спеціальні оптичні та відеопристрої) дають можливість багатьом дітям із поганим
зором навчатись у звичайних класах. Зрозуміло, що для цього треба мати
відповідні навчальні матеріали та посібники - книжки, надруковані збільшеними
літерами і шрифтом Брайля, тексти на стрічках тощо.
Під час
використання загальних методик для слабозорих дітей необхідна адаптація їх
процедури:
-
збільшення часу на експозицію завдань та малюнків через труднощі сприйняття,
координації рухів руки та очей, необхідності тактильного контролю та
додаткового обстеження, вивчення об'єктів;
- під
час постановки завдань і тестів переважним є вербальний спосіб, точні словесні
інструкції (після відповідної словникової роботи);
-
тривалість зорової роботи не повинна перевищувати 15 хвилин;
-
логічне завдання, продуктивність розумових операцій слід оцінювати за їхньою
результативністю, а не враховувати неточність рухів і сповільненість виконання.
Учитель інклюзивного класу, в якому
навчаються діти із вадами зору, повинен:
o знати ступінь порушення зору дитини, уявляти його
індивідуальні можливості та потреби;
o підтримувати тісний контакт із практичним психологом,
тифлопедагогом і батьками дитини;
o здійснювати на всіх заняттях роботу з навчання
орієнтування в просторі;
o використовувати всі збережені та порушені
аналізатори;
o продумати, де посадити такого учня (слабозору дитину
- на першу парту в середньому ряді; тотально сліпа дитина може працювати за
будь-якою партою);
o якщо пропоновані корекційні та психотерапевтичні
заходи не дають результатів, треба ставити питання перед адміністрацією школи
про доцільність перебування дитини з вадами зору в інклюзивному класі.
Корекційні прийоми:
- Через
кожні 10-15 хвилин учень має 1-2 хвилини перепочити, роблячи спеціальні вправи.
-
Дитина може погано бачити вираз вашого обличчя, не розуміти, що ви звертаєтеся
саме до неї. Краще підійти до учня, і торкаючись його, звернутися на ім'я.
- Не
робіть зайвих рухів і не затуляйте учневі джерело світла, не використовуйте
невербальні засоби спілкування (кивання головою, рухи рук тощо).
-
Завжди називайте себе та інших співрозмовників, а також усіх присутніх, і тих,
хто вийшов чи повернувся до приміщення. Не забувайте озвучувати свої жести та
написи. Намагайтеся передати словами те, що часто висловлюється мімікою і
жестами - не забувайте, що звичний жест «там...» людина, яка не бачить, не
зрозуміє.
- Частіше перевіряйте розуміння учнем матеріалу,
який подається на уроці.
- Стежте за поставою учня, водночас, не
обмежуйте його, коли він надто близько підносить тексти до очей.
- Не
робіть зайвих рухів і не затуляйте учневі джерело світла, не використовуйте
невербальні засоби спілкування (кивання головою, рухи рук тощо).
- За столом можна пояснити, що і де знаходиться
на тарілці, використовуючи принцип циферблату. Наприклад: «На 12 - шматок сиру,
на 3 - салат, на 6 - хліб».
Коментарі
Дописати коментар